Πριν 3 χρόνια πρώτη φορά, σε μια απλή καθημερινή ημέρα διαβάσματος πάνω στις νευροεπιστήμες ,διάβασα τον πιο περίεργο ορισμό που μπορούσα να φανταστώ. Πραγματικά απορούσα πως μπορεί η Διοίκηση Επιχειρήσεων να έχει σχέση με τις νευεροεπιστήμες.
Πρόσφατα διάβασα ξανά αυτή την λέξη και πήρα το θάρρος να γράψω αυτό το άρθρο που αφορά τις νευροεπιστήμες (Neuroscience) και τις επιχειρήσεις (marketing ) .
Η επίσημη λέξη είναι Νευρομάρκετινγκ (Neuromarketing)
Από τότε που το ανακάλυψα, έχω γοητευτεί από την ιδέα. Θέλω να πω, συνδυάζει 2 πολύ ενδιαφέροντα γνωστικά πεδία, Μάρκετινγκ και Ανθρώπινη Βιολογία.
Σχετικά με το μάρκετινγκ ,σίγουρα είναι πολύ πιο περίπλοκο από ότι μερικοί άνθρωποι συνειδητοποιούν. Θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσει κάποιος πλήρως τον πελάτη του, για να χτίσει μια κερδοφόρα και αμοιβαία επωφελή σχέση μαζί του. Θα πρέπει όχι μόνο να καταλάβει τι θέλει και τι χρειάζεται ο πελάτης αλλά και για ποιο λόγο. Επίσης θα πρέπει να είναι σε θέση να προβλέψει πώς θα ανταποκριθεί και αντιδράσει σε τρέχουσα και μελλοντικά μηνύματα , καθώς πως τα προϊόντα/υπηρεσίες που πουλάει κάποιος, να κολλήσουν στο εμπόριο. Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Ας εστιάσουμε όμως στο ότι οι άνθρωποι μπορούν να σας πουν τι σκέφτονται, τι θέλουν, αλλά πόσο ακριβής είναι πραγματικά αυτό που λένε;
Θυμηθείτε αυτό που αναφέρουν συχνά στη βιολογία, ότι εμείς ως άνθρωποι, μόνο χρησιμοποιούμε το 10% του εγκεφάλου μας; Δεν είναι απολύτως αληθές. Για να το θέσω με μεγαλύτερη ακρίβεια, χρησιμοποιούμε σχεδόν πάντα ένα μικρό μέρος το μυαλό μας μας συνειδητά, αλλά το υπόλοιπο χρησιμοποιείται για την υπο-συνειδητές σκέψεις και τις διαδικασίες.
Για παράδειγμα, ο εγκέφαλος είναι υπεύθυνος για να χτυπά η καρδιά μας και να κατανοούμε τα πράγματα γύρω μας και τους ήχους, αλλά κάνουμε τίποτα από αυτά συνειδητά . Φανταστείτε να λέγαμε "Γεια σου καρδιά,σταμάτα να χτυπάς για καμιά ωρίτσα". Σαφώς και δεν μπορούμε να το κάνουμε,επειδή είναι πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία με τον εγκέφαλό μας
Ομοίως, πολλές διεργασίες αυτόματων αποφάσεων συμβαίνουν υποσυνείδητα. Τουλάχιστον εν μέρει , με βάση την επιρροή από τις εγγενείς αξίες και τις πεποιθήσεις μας. Ορισμένοι μάλιστα πιστεύουν ότι το 95% της διαδικασίας λήψης αποφάσεων λαμβάνει χώρα στο μη συνειδητό επίπεδο.
Πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε Νευρομάρκετινγκ
Σίγουρα συμβαίνουν στο κεφάλι μας αρκετές διεργασίες που αγνοούμε και σίγουρα είναι λογικό να θέλουν να το καταλάβουμε.
Φανταστείτε πόσο χρήσιμο θα ήταν για τους εμπόρους/επιχειρηματίες κλπ, αν μπορούσαν να καταλάβουν πως σκέφτεται ο κάθε ένας, τι απευθύνεται σε ένα ορισμένο είδος του ατόμου και ποια αξιοθέατα, ποιες μυρωδιές και ποιοι ήχοι αρπάζουν την προσοχή των ανθρώπων πρώτα. Επίσης, πως οι άνθρωποι πραγματικά ανταποκρίνονται σε το εμπορικό σήμα σας (λεκτικό, ή έμμεσο ) σε βιολογικό και χημικό επίπεδο;
Πλέον, μπορούμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα, θα μπορούσαμε να αρχίσουμε
Και δεν είναι μόνο οι επιχειρήσεις που θα επωφεληθούν. Αλλά η κατανόηση των καταναλωτών σε ένα επίπεδο που δεν θα μπορούσε καν να γνωρίζει, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι θα έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση και τα προϊόντα να πηγαίνουν στους αποδέκτες που πραγματικά θα τους ικανοποιήσουν.
Αρκετές εταιρίες ήδη , αν έχετε παρατηρήσει, σας ζητούν τα στοιχεία σας (τηλέφωνο/email/διεύθυνση κατοικίας) και σύμφωνα με αυτά που έχετε αγοράσει από την εταιρία αυτή, σας έρχονται διαφημίσεις με προσφορές ή νέες αφίξεις προϊόντων που έχετε ξανά αγοράσει.
Η πιο πρόσφατη τεχνική έρευνας γνωστών εταιριών , είναι να χρησιμοποιείται το eye-tracking λογισμικό για να βλέπουν πού κεντρίζεται η προσοχή των ανθρώπων πρώτα όταν βλέπουν ιστοσελίδες, poster, βιτρίνες, κ.λπ.
Φανταστείτε λοιπόν διαπιστώνουμε ότι οι καταναλωτές σε ένα κοινό-στόχο(target group) μας, βλέπουν πρώτα στο Χ μέρος της σελίδας που συνταχθεί σε χρώμα Y. Έτσι, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι τα βασικά κομμάτια των πληροφοριών στην ιστοσελίδα μας, όπως για παράδειγμα η μπάρα πλοήγησης, τοποθετείται στην εν λόγω περιοχή, με το εν λόγω χρώμα φόντου.
Αυτό θα κάνει συνολική πλοήγηση και χρήση της ιστοσελίδας πολύ πιο εύκολη γι 'αυτούς που μας ενδιαφέρουν , η οποία βελτιώνει την όλη εμπειρία τους με την εταιρεία. Είναι αμοιβαία επωφελής τόσο για τον καταναλωτή και την οργάνωση.
Αλλά δεν είναι όλα καλά ...
Το πράγμα για το νευρομάρκετινγκ είναι ότι, παρά το όνομα και όλα όσα μπορεί να υποσχεθεί το όνομα, δεν είναι μια ακριβής επιστήμη. Ενώ ο εγκέφαλος είναι επί του παρόντος κατανοητός σε ένα αρκετά λογικό επίπεδο, ένα μικρό ποσοστό των ακαδημαϊκών ερευνών έχει εφαρμόσει την νευροεπιστήμη στο εμπόριο(marketing).
Επιπλέον, αυτό δημιουργεί περισσότερα προβλήματα. Όπως περιορίζει την αξιοπιστία μιας έρευνας και από την πλευρά των επιχειρήσεων και του μάρκετινγκ, είναι δύσκολο να δούμε πόσο χρήση των νευροεπιστημονικών τεχνικών θα μπορούσαν να είναι , ή ακόμα ποια θα μπορούσε να είναι η δυνητική απόδοση της επένδυσης για το νευρομάρκετινγκ.
Αυτό σημαίνει ότι το νευρομάρκετινγκ έχει πολύ δρόμο να διανύσει πριν μπορούμε πραγματικά να το αξιοποιήσουμε, αλλά για τώρα είναι σίγουρα μια ενδιαφέρουσα περιοχή που όσοι ασχολούμαστε με τις νευροεπιστήμες πραγματικά μας εξιτάρει !
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μπορείτε να γράψετε την άποψή σας εδώ